~ my friends ~

Sunday, December 20, 2009

.: kerana lidahnya :.

ye..sy tukar layout saye...nape?saje..nak tukar angin..hehe..

sempena masuk tahun baru ni (boleh?), i tot of having a fresh new start...so...first thing first..tukar layout..bg npk lain sket..resembles the fresh new me..ar...new me?x de la..same jer.. =)

oh ye..ari ni rase nak cite pasal drama slm kat cerekarama..
title~kerana lidahnya..-a very good story..byk pengajaran

alhamdulillah sume manusia yg cukup sifat dikurnikan mulut n lidah..

ape fungsi lidah?
-utk membantu kite utk makan
-utk merasa makanan
-utk menghasilkan siliva (air liur)
-dan utk membantu kite utk mengeluarkan butir2 perkataan (bercakap la tu)...

cube bayangkan kalo kite x de lidah...harus susah hidup kita..utk makan n bercakap basically kan..

ok..pasal cite semalam. cite tu pasal sorg wife ni yg sgt2 suke menjaja cite jiran2..suke lwn kata suami..sedangkan dia sepatutnya tolong mendidik suami krn suaminya muallaf..suke merendah2kan org..n finally suami dia tinggalakn dia utk mencari ketenangan n wife td ni diturunkan balasan oleh Allah n membuatkan dia x leh bercakap..tp masa berlalu, si wife ni pown insaf..baik balik dgn family, lelaki yg dulu dikutk kini dia dah npk kebaikannya n jd menantu die...d best part was, dia pindah umah n dpt jiran yg suke mengata..it ends there..ape lg...LU PIKIRLAH SENDIRI.. =)

LIDAH LEBIH TAJAM DARIPADA PEDANG

knape sy katakn mcm tu..

imam Ghazali pernah bertanya kpd anak2 muridnya. apakah yg plg tajam sekali dlm dunia? semuanya menjawab dengan yakin PEDANG. ttp, imam Ghazali menyatakan bhw LIDAHLAH YANG PALING TAJAM krn melalui lidah seseorg itu mudah menyakiti hati saudaranya yg lain.

Rasulullah s.a.w ada bersabda

“Kebanyakan dosa anak Adam adalah kerana lidahnya.” (Hadis riwayat Tabrani dan Baihaqi)

tanpa kita sedari setiap tutur kata kita ada kalanya menyakiti insan lain..mungkin insan yg plg kita sayangi n kita hormati. x ketinggalan mungkin suami kita, isteri kita, yg lebih menyedihkan, mungkin hati ibubapa kita..wallahualam..

KATA2 YG DIKELUARKAN TANPA KAWALAN ITU KDG2 MAAT MEMEDIHKAN N KESAN LUKANYA AMATLAH TAJAM N MENINGGALKAN PARUT YG SUKAR HILANG..

bercerita ttg pengalaman sendiri. x terkira byknya..kdg2 dgn org yg plg rapat n plg kita sayangi. mungkin sy yg over sensitive kot. tp tu la..kata2 yg terbit dr mulut tu sangaT2 la melukakan jika kita x mengawal butiran kata yg keluar.

kerana lidah, kawan menjauhkan diri. mmg kita x sedar ape yg kita cakap yg boleh mebuatkan org jauh hati dgn kita. ye la...cakapa druuuuu~~~ laju. mmg kita x sedar. tp sentiasa muhasabah diri. nilai diri melalui kacamata kwn2, ty kwn2, cam ne cara percakapan kita. menyakitkan ke? kuang menyenangkan ke?a good friend will always tell the truth about her friend =)


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


BILA BERBICARA DGN IBUBAPA

masih lagi perihal lidah.

Allah SWT berfirman ygertinya “Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu tidak menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dgn sebaik-baiknya. Jika salah seorang dari mereka atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu maka janganlah sekali-kali kamu berkata ‘ah’ kepada mereka dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yg mulia. Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dgn penuh kasih sayang dan ucapkanlah “Wahai Tuhanku rahmatilah mereka berdua sebagaimana mereka telah mendidik aku waktu kecil”.

menurut firman Allah seperti di atas, kita tidak sekali2 dibenarkan utk melawan walaupun cuma utk berkata ah, aoatah lg utk membentak n menengking ibubapa kita..siapa kita utk melawan kasih sayang insan yg sudi mealihrkan, membesarkan n mendidik kita..tidak layak utk kita melawan kata2 mereka..sepatutnya kita mengeluarkan kata2 yg menyenangkan..kata2 yg lembut didengar

teringat saya cerita seorg hamba Allah..dia seorg yg cantik n pandai..semua mengakui..tapi apabila tiba hari keputusan peperiksaan, keputusan tidak seperti dijangkakan. dan hamba Allah itu sukar utk meneruskan perjalanan menyambung pelajaran pd mulanya. mengenali dia, sy menasihati dia, check balik kelemahan kita, hubungan kita dgn ibubapa, bgaimana pergaulan dgn ibubapa. Alhamdulillah kini hamba Alalh itu sedang meniti kejayaan demi kejayaan..

sedarkah kita kerana lidah kita anak2 ni, ibu kita boleh menangis. sy pernah tgk seorg ibu menitiskan air mata kerana tidak thn menerima butiran kata2 anaknya. hati ibu sgt la mudah terusik, lagi2 melibatkan anak2 yg dikandung selama 9 bulan. ye..mmg kita jiwa muda, memberontak tp kita x da hak utk berkelakuan sebegitu, apatah lg kpd insan yg bersusah payah menagndungkan n melawan kesakitan melahirkan.. tepuk dada tanya iman =)

mari kita berfikir. bagaimanakah cara percakapan kita dgn ibubapa kita?

sy sendiri menagkui diri x sempurna. tp kita cuba perbaiki. terutama dr segi percakapan agar enak didengar n disenangi oleh rakan n lawan.

berkongsi pengalam sbgai guru, of course ade students yg nakal kan. i believe that rotan is d final solution. kita perlu menegur dia, menasihati dia, memujuk dia..bila dia dah x dgr, barulah kita buat tindakan yg lebih..

n sebagai guru juga, lidah lah aset penting seorg guru..nape?itulah keje kite..bercakap utk berkongsi ilmu dgn anak2 kita..jd, jagalah lidah kita n ucapkanlah butir2 kata yg menyenangkan..

PENGALAMAN SEBAGAI GURU

tak dinafikan hati wanita sy pernah tersentuh dgn kerenah anak2 ni. merajuk?erm...x la sampai merajuk tp sy menegur anak2 ini. kita berdiplomasi. insya Allah kalo dia hormat kita, die leh trime apeyg kite cube sampaiakn. biasa la, anak2 muda zaman sekarang, bile rapat dgn guru, kdg2 kita dianggap sebagai kwn. sy selalu berpesan dgn anak sy 'at times, we can have fun. i can laugh together with u, but do remember that i am still your teacher n i do need the respect'

ingin sy berpesan kpd kwn2 n adek2 sy...jagalah lidah mu..jangan salahgunakan nikmat yg Allah berikan kpd kita. jg percakapan, teruatam kita org prmpuan. perlu jg adab sopan gadsi melayu yg terkenal dgn lemah lembutnya..

gunakan lidah sebaiknya utk mengucapkan kata2 yg elok..bercakap benda yg bermanfaat..menyampaikn benda2 yg baik..berzikir..basahkan lidah dgn zikir menyebut namaNYa yg satu..

sempena maseh dlm mood tahun baru hijrah ni, sama2 la kita berhijrah utk menjadi insann yg lebih dr segi percakapan..kurangkan mebumpat..kalo boleh berenti tros mmg superb la..~owh ini reminder utk sy sdiri jugak...adehai~~

jagalah lidah dari menyakiti insan yg kita sayangi..insya Allah kalo kita jg hati org lain, ade insan lain yg akan cube manjaga hati kita..

owh~is it really me writing this?huhu...x pe..renung2kan dan selamat beramal..

7 comments:

Liyana said...

wah, template baru..

fidahchomell said...

hehe..tukar angen sket la dek...hehe

insan pendidik said...

salam ziarah

fidahchomell said...

tq...thanx for visiting =)

orange@kiwi said...

waa....
tcer da mced ar..
tuka lyout mced..
haha...

cikgupj said...

Bukan senang nak berhadapan dengan lidah yang lebih tajam daripada mata pedang tu...Agaknya kenalah pakai telinga kawah yang kebal, tapi takut juga kalau dah kebal nanti boleh jadi bebal pulak...hehe...sama-sama kita jaga lidah dan telinga jugak.

fidahchomell said...

to orange@kiwi~fath ek?hehehe

to cpj~tu la...kdg2 tanpa sedar kite pown mengeluarkan kata2 yg tajam...erm...sentiasa muhasabah diri...n learn to be better each day...