~ my friends ~

Monday, December 21, 2009

.: cinta = tunggu bas :.


Tahu tak, cinta sebenarnya sama seperti seseorang yg menunggu bas…

Bila bas tu datang, awak tengok bas tu dan awak kata pada diri awak,"Eee... penuhnya... tak de tempat duduk." Jadi, awak katakan pada diri awak,

"Saya akan tunggu bas yg lain." Awak pun biarkan bas tu berlalu dan awak tunggu pulak bas yg lain. Kemudian, datang pulak bas yg kedua.

Awak tengok bas tu dan awak akan cakap, "Eee... bas ni buruk sgt... mesti tak selesa. Dan mungkin bas ni akan rosak kat tengah jalan." Jadi, awak pun biarkan bas buruk tu berlalu dan awak bercadang untuk tunggu bas yang seterusnya.

Setelah beberapa ketika, datang lagi sebuah bas. Bas yg datang tu kosong, tak penuh dan tak seburuk bas yg tadi tapi kali ni awak kata, "Emmm.... tak de air-cond... cuaca pulak panas. Lebih baik saya tunggu bas yg lain."

Dan sekali lagi awak biarkan bas tu berlalu dan awak bercadang utk menanti bas yg seterusnya. Tiba-tiba awan mula gelap, cuaca semakin mendung dan baru awak perasan yg awak pula dah terlambat rupanya. Awak mula panik dan terus naik bas yg datang ketika itu, walaupun bas itu tak sebegitu sempurna.

Dan kemudian barulah awak sedar bahawa... awak dah naik bas yg salah. Jadi, selama ni awak dah membazir banyak masa dan wang untuk menunggu apa yg awak nak.

Walaupun yg datang tu adalah bas yang berair-cond, adakah awak dapat pastikan bahawa bas tu tak akan rosak di tengah jalan atau mungkin bas tu tak terlalu sejuk untuk awak?

Jadi, (terutamanya golongan perempuan, lelaki pun samalah) mengingini apa yg awak idamkan tu memang tak salah. Tapi, tak salah juga kalau anda sanggup memberi satu peluang pada orang lain, kan?

Sekiranya awak dapati "bas" itu tak sesuai dengan awak, apa yg perlu awak lakukan hanya tekan loceng dan turun daripada bas tu.

Tapi... saya pasti awak semua tentu ada pengalaman yg macam ni. Awak nampak sebuah bas datang (tentulah bas yg awak nanti-nantikan), awak tahan bas tu tapi pemandu bas tu pulak buat tak faham dan pura-pura buat tak nampak awak dan terus berlalu tinggalkan awak!

Hahahaha.... Bila ada bas yang lalu melintasi saya macam tu, apa yang saya lakukan ialah BERJALAN! =)

Bodoh sebenarnya untuk mengejar bas tu sebab setiap kali, awak akan terjatuh dan menyakiti diri awak sendiri. Jadi, bercinta tu adalah ibarat menunggu bas, sama ada awak nak naik dan beri peluang pada bas tu... semuanya terpulang pada diri awak.

Janganlah menyesal jika seseorg tu selama ini berada di depan kita tanpa kita mengetahuinya, bahawa dia lah orgnya... kerana mungkin ada hikmah di sebaliknya... hanya DIA yg mengetahui apa yg terbaik buat diri kita dunia dan akhirat.







4 comments:

cikgupj said...

hehe...n3 menarik ni...cpj ada satu idea, kita yang memilih ni tentulah yang hebat, banyak kelebihan pendekkata kayalah kan?Jadi sebaiknya bas yang dah terlepas tu biarkan dia pergi.Tapi bas yang datang selepas ni naik jelah...kalau ada apa-apa kelemahan misalnya tiada aircond, kita berhenti kejap kat bengkel aircond tu kita pasangkan.Kalau catnya dah buruk pun sama kita kasi cat baru, ICI lagi...kalau sampai tengah jalan rosak jangan risau, ambil hand set call saja makenik, sambil tunggu bas ok, bersantai-santailah di bumi Tuhan yang indah...

amacam idea cpj, best tak? hehe...jangan marah! nanti cepat tua...

fidahchomell said...

hehehe...good idea...tp cam ne kalo bas tu kite dah baiki sume2 tp ttp x berkenan di hati kite...ade je yg kite x suke pd bas tu...cam ne?

maznah said...

mnarik citer cinta tcher ni...

fidahchomell said...

hehe...it's true tau...hehe