~ my friends ~

Tuesday, September 14, 2010

.: ... :.

ari ni dah 5 syawal..kejap je masa berlalu kan..time flies too fast i think..kalau tak gunakan masa sebaiknya..maka bye2lah kata masa kepada kita...as i'm counting days, i think time flies fast..sangat2..but yet, banyak benda tak settle lagi..pastu emosi pon tak stabil..kadang2 tertanya2..ye ke aku ni nak kawen?betul2 dah bersedia ke nak jadi seorang isteri?seorang menantu?bersedia untuk masuk ke keluarga lain..environment yang lain..

semalam beremosi lagi dengan encik tunang..erm..ntah la..lately ni macam asyik beremosi je kitorang..sayu plak baca comment kak norzie td..

erm..doakan saya kuat untuk mengharungi kehidupan yang seterusnya..mampu menjadi isteri yang baik, menantu yang baik..dan dalam masa yang sama meneruskan bakti kepada umi n adek2 tersayang.

to encik tunang tersayang, sorry for being emotional...again!
doakan agar kita berdua mampu mengharungi dugaan yang mendatang n terima kasih kerana terus bersabar dengan kerenah saya..n saya faham kalau semalam itu kesabaran awak dah sampai tahap maksimum...

Friday, September 10, 2010

.: raya la :.

ramadan is leaving n syawal is taking the place now...
semoga ramadan yang berlalu telah membuka peluang kepada kita semua untuk mendapat hati yang baru...hati yang berubah ke arah kebaikan setelah memalui madrasah ramadan...ramadan yang mendidik jiwa kita...untuk mendekatiNya...

dalam bulan ramadan, kita telah melipatgandakan amalan kita...sunat terawih selepas menahan lapar dan dahaga di siang hari..tadarus bersama rakan2 masa lunch hour..semoga amal2 tersebut diterima Allah dan mampu mendidik kita di madrasah ramadan agar menjadi insan dan hambaNya yang lebih baik...insya Allah...

baru lepas gantung2 lampu lip lap lip lap dengan adik2 ku...umi ku n kakak...sedih plak memikirkan this raya will be my last raya as a single...huhu...insya Allah tahun depan sambut sebagai isteri orang dan menantu orang...sebenarnya cam x leh bayangkan kalau kene raya kat umah lain...suasana lain...sebab selama 26 tahun ni dah sangat2 terbiasa raya dengan family...cam sedih jer...thinking bout it make me sad, what's more to face it...huhuhu...nanti2 la fikir....

k la...will write more later...i'm taking this opportunity to wish

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
MAAF ZAHIR DAN BATIN
JIKA ADA SALAH SILAP...HARAP DIMAAFKAN..
SAYA  CUMA INSAN BIASA
=)

ikhlas dari saya yang masih seorang cik =)

Tuesday, September 7, 2010

.: inilah dinamakan rezeki :.

rezeki...
tiada siapa yang tahu rezeki yang Allah sudah tetapkan untuk hamba2Nya...
setiap daripada kita mempunyai rezeki masing2...
ada yang diberi rezeki yang murah dari segi kewangan...
ada yang diberi rezeki murah dari segi kehadiran zuriat...
ada yang diberi rezeki kebahagiaan dengan wang ringgit yang melimpah ruah...
ada yang dikurniakan rezeki keluarga yang bahagia bersama suami/isteri, anak-anak dan cucu...
ada yang diberi rezeki kejayaan dalam karier...
ada yang diberi rezeki untuk berumahtangga...
setiap yang Allah bagi itu adalah rezeki...
kesihatan yang baik...
anak yang ramai...
kasih sayang yang melimpah
kejayaan dalam karier...
keuntungan yang berganda dalam urusan2 seharian..
menutup aurat juga satu rezeki...kerana kalau kita lihat hari ini, walaupun menutup aurat adalah wajib bagi umat islam,masih ramai lagi yang tidak menutup aurat..apabila kita sudah digerakkan hati untuk menutup aurat, itu adalah rezeki untuk kita..
perkahwinan satu rezeki...rezeki mendapat suami atau isteri...rezeki bertambahnya ahli keluarga..rezeki mengenali keluarga mertua..tidak semua mendapat peluang tersebut..kepada mereka yang diberi peluang oleh Allah, hargailah sebaiknya rezeki yang Allah kurniakan...

dapat pindah sekolah juga satu rezeki...
macam mimpi dapat pindah dan duduk di rumah bersama umi...
sejujurnya...saya menyangka akan terus merantau di sg besar...sehinggalah..erm...mungkin sampai kahwin jugak...tapi itulah dinamakan rezeki..doa yang tidak putus2 dari seorang ibu mendoakan rezeki untuk anaknya...Allah turunkan sedikit ujian untuk diberikan rezeki yang lebih...ada hikmahnya...

ada yang terus dimurahkan rezeki...
ada yang diturunkan sedikit ujian tanda peringatan..dan diberi rezeki selepas itu...

tidak kira apa cara sekalipun rezeki diturunkan...tanggungjawab kita sebagai hambaNya adalah untuk mensyukuri nikmat yang Allah kurniakan...

sebagai manusia biasa, kita tak lari dari untuk membuat perbandingan..antara kehidupan kita dengan kehidupan orang lain...kadang2 terbit juga rasa cembutu melihat kelebihan insan lain, sedangkan sebenarnya ada ramai lagi insan lain yang mencembururi kehidupan kita tanpa kita sedari...

sebab tu orang selalu berpesan, jangan hanya membandiingkan dengan mereka yang lebih bernasib baik dari kita...lihatlah ke belakang dan kita akan lihat ramai lagi insan yang kurang bernasib baik...maka barulah kita akan bersyukur...itu yang saya sematkan...tiap kali timbul rasa cemburu dengan kelebihan orang lain (come on...i'm only a normal human being...i do have this feeling), saya sentiasa mengingatkan diri untuk sentiasa berpaling ke belakang dan lihat nasib insan lain yang kurang bernasib baik dari saya...

yakinlah Allah dah tentukan kehidupan kita...rezeki kita...dan sampai mana kita berpeluang menikmati rezeki yang Allah pinjamkan ini...jangan lah kita berlaku sombong dengan rezeki yang Allah berikan kerana bila2 masa sahaj Allah boleh tarik balik nimat dan rezeki yang Allah pinjamkan...jadi sentiasalah rasa bersyukur dengan nikmat yang dikurniakan....

ingatkan juga pada diri, rezeki yang Allah kurniakan untuk kita, bukan hak milik mutlak kita seorang...Allah beri kepada kita untuk kita kongsikan dengan insan lain yang mungkin lebih memerlukan...
ikhlaskan hati semasa bersedekah...barulah kita akan mengerti nilainya...insya Allah... =)

rezeki anak..ada yang lambat...ada yang cepat...benda berlaku di sekeliling kita...apa yang perlu dilakukan..berdoa..berdoa..dan terus berdoa...yakinlah Allah mendengar setiap doa kita...

macam sepupu saya yg baru melangsungkan perkahwinan, Allah beri rezeki awal...dgr2 khabarnya nak tambah ahli baru dalam keluarga...Alhamdulillah...
ada kawan2 yang kahwin lebih awal, masih belum sampai rezekinya...insya Allah, ada hikmahnya... =)


renung2kan dan selamat beramal
terus beribata di bulan penuh berkat untuk sama2 mendapat hati yang baru =)
=40?=

Monday, September 6, 2010

.: dirisik :.

erm...u read it right!eh..tidak..saya maseih tunangan orang...masih2...

cumenyer nak cerita sebelum puasa hari tu, ada cerita...hehehe...ada beberapa makcik merisik saya...

pada suatu hari, lebih kurang seminggu sebelum umat islam menyambut ramadan, sesudah saya mengajar di kelas 1K kalau x salah..dengan pantas turun tangga kerana mahu ke tandas..tiba2 dihentikan oleh kak beti di penghujung tangga..katanya ada parents dok tunggu saya...wah..sape pulak ni...pastu terus pergi tegur mak cik tu, 'erm...ni cikgu wan ke?'...'a'ah...ye..saya la..ni mak sapa yer...'..'saya ada benda nak cakap dgn cikgu ni...'.. 'ar...jom la kite masuk duduk kat sofa kat bilik guru'..'erm..x pe la..saya nak privacy sket'...lalu saya pon membawa makcik tu ke satu bilik darjah yang kosong...ar...

'mak sapa ye ni...'~penuh sopan saya bertanya
'tak de mak sapa2...'
'ar?'~weih..memang terkezut owh...
'erm..nak tanya, cikgu ni dah ada yang punya ke?'
'ar?saya dah bertunang..dah nak kawen dah'~disebabkan terlalu terkejut..tak ingat ape lagi yang cakap
'owh...ye ke...'
makcik ni katanya nak cari cikgu..tak pasti untuk anaknya ke adiknya ke untuk dijadikan isteri...sebab die kata, dia tgk abang2nya kawen dgn cikgu, bahagia je..

pastu..ustazah umiku jua ade merisik2 kat umi tentang ku masa umi bawa myvi putihku gi amek ustazah kat bangi...sebab katanya dia ada anak lelaki tak kawen lagi...

saja nak share..pengalaman..macam2 kan...hehe...
apa yang nak dihighlightkan di sini adalah..bagaimana seorang ibu itu rela bersusah payah untuk mencari yang terbaik untuk anaknya..itulah kasih ibu... =)

Sunday, September 5, 2010

.: tudung hunting :.

ar...lagi beberapa ari jer nak abes dah ramadan 1431H..sayu pula rasa hati...

tapi ramadan kali ni paling bermakna..setelahh sekian lama tidak berpuasa penuh 30 hari di rumah...sejak masuk matrix..ye la...dok hostel kan...bermula kat kmns..pastu upsi...ar...pas abes blaja...ada2...ada puasa kat umah sebulan sebab belum posting..pastu posting kat sg besar~kira hidup merantau la..sebab btol2 balik 3,4 hari before raya..tapi tahun ni...yippie.yippie.yeay!sebab saya dah dok umah dengan umi tercinta dan adik2..jadi gembira berpuasa di rumah..hehehehe..n final year puasa sebagai single kot..hehehe...~moga dipermudahkan...amin =)~

gembira puasa kali ni...ikut umi dgr tazkirah..g solat sunat tasbih...but the best is buka puasa kat masjid besi...stay dr b4 maghrib sampai pas terawih...best2..buka puasa pon kat masjid...best..sebab dapat teman umi...g masjid same2 dgn umi...oh!seronoknya...harap2 lepas kwen nti pon dapat pelung macam ni lagi....insya Allah...

tadi gi kl...tudung hunting....for my big day plus hari raya...gi tudung hunting kat ampang park..jumpe..jumpe..cantek...~puji sendiri~pastu terjumpa sepupuku bersama baby dini yang comel cam nak gigit...dini dah boleh jalan...suke...gigi dah banyak...ma~long rasa cam nak gigit dini buleh?hehehe...sebab comel sangat la...they came all the way from lumut utk shopping raya tu...hehehe..

pastu, gi kl..pergh...gila ramai orang..nak jalan pon terpaksa bagi signal, macam kita nak kuar junction tu..ar macam tu la...ramai sangat2..naseb jumpe jugak tudung yang dicari..kalau tidak,penat sesia jer pegi...huhu...tapi tak pe la..dapat tengok gelagat orang shopping raya..

ar...raya..raya jugak...kita ni masih dalam bulan ramadan..hari2 terakhir ramadan...untuk menempuh malam2 akhir di bulan ramadan..jadi sama2 lah kita meneruskan amal ibadat kita..dan diteruskan juga di bulan2 lain jugak...

persiapan raya...persiap jugak..tapi, persiapkanlah jugak hati kita dalam bulan ramadan ni dengan beramal ibadat..supaya selepas ramadan ni kita mendapat hati yang baru =)

.: hati yang baru :.

dah lama rasanya tak tulis something yang ilmiah..something islamic..so,  i would like to write one..

semalam, (3 sept 2010, 24 ramadhan 1431H) pegi ke jpa untuk dengar ceramah oleh ustazah asni mansor..
walaupon pagi2 tu umi kejut, macam malas nak abngun..tapi ku gagagkan jua..sebab dah lame tak pegi majlis ilmu cam ni..pastu, adalah ustazah asni mansor pulak..haruslah best..

seriously best..tajuknye

AL-QURAN CAHAYA RAMADAN

antara yang di'highlight'kan adalah kepentingan untuk kita semua'bercinta' dengan Al-Quran..satukan hati kita dengan Al-Quran..sentiasa mendampingi al-Quran..sentiasa berusaha untuk memahami al-Quran..kerana al-Quran adalah kalamullah~kalam Allah..kata2 Allah..pencipta kita..bukan sesuatu yang direka2..

semakin jauh kita meninggalkan al-Quran...semakin al-Quran menjauhi kita..kita semakin leka..semakin kurang mencintai al-Quran..semakin kurang kita menghayati al-Quran...maka makin kurang kita berminat untuk mengamalkan apa yang terdapat dalam al-Quran..

ye..memang kita akui, tak faham apa yang dibacakan, sebab kita tidak dilahirkan dalam suasana berbahasa arab..ada yang kata, baca tak ada feeling sebab tak faham..mmg diakui..tapi kalau tak baca langsung..lagilah kan..

masa malam nuzul Quran tu, ada tazkirah lepas solat terawih kat masjid besi..ada satu cerita..

seorang anak berkata kepada ayahnya, 'ayah, saya tak faham apa yang saya baca..apa yang saya dapat dengan membaca al-Quran...sebab saya tak faham...'
ayahnya pun menjawab, 'anakku, mulai esok pagi, kamu ambil baldi di depan rumah tu, kamu angkut air dari sungai dan bawa pulang ke rumah'
dan mulai esok, anak tu pon gi la angkut air menggunakan baldi tu..angkut air di sungai..bawa balik ke rumah...tapi sampai je kat rumah, si anak tengok., air yang dah dinagkut tadi tak ade, sebaliknya bocor di sepanjang perjalanan balik ke rumah..si anak ulang lagi benda yang sama selama beberapa hari..
selepas beberapa hari, si anak jumpe ayahnya dan bagitahu apa yang dilakukan selama beberapa hari dan menyatakan kepenatan mengangkut air tetapi tak nampak hasilnya...
si ayah pon cakap 'anakku, cuba kamu tgk di bahagian dalam baldi tersebut,'
si anak pon ambil baldi dan tengok bahagian dalam baldi tersebut bersih, tak macam keadaan sebelum tu..
'macam tu la kalau kita baca al-Quran, walaupon kita rasa macam tak ada apa2, tak nampak hasilnya, tapi dalam kita tak sedar, dengan kita membaca al-Quran, kita sebenarnya mencuci hati kita...membersihkan rohani kita..itulah hasilnya yang mungkin kita tak nampak..walaupon kita tidak memahami apa yang dibaca'

ye..dengan membaca al-Quran, kita boleh membersihkan hati kita..macam kereta, hati pon kene servis..salah satu cara adalah dengan membaca al-Quran...

pengalaman saya..selepas khatam membaca al-Quran, teringin nak khatam dengan membaca juga tafsir nya sekali..alhamdulillah...lepas baca satu mukasurat, baca pula tafsirnya..untuk lebih memahami..alhamdulillah..satu rasa yang lain ada dalam diri..makin dekat denganNya..sebenarnya segala hukum hakam..halal haram..dosa pahala..apa yang boleh..apa yang tak boleh...semua ada dalam al-Quran..dah lengkap..cuma kita..antara nak dengan tak nak je untuk baca dan memahami satu mushaf lengkap yang Allah turunkan kpd Rasul junjungan kita, untuk diamalkan oleh umat2 nabi Muhammad..beruntunglah kita menjadi umat Rasulullah kerana diberi bersama kita satu kitab yang lengkap..Allah hanya turunkan al-Quran hanya untuk umat nabi Muhammad..kenapa kita tak ambil peluang ni...baca dan dalami al-Quran..

alamak teremo plak...bukan ape..sedih...sedih sangat...bulan ramadhan ni waktu sivik n pj digantikan dengan tadarus al-Quran kat sekolah..bila nak tadarus tu, ada yang jujur mengaku, 'cikgu, saya dah lama tak baca al-Quran...dari awal tahun...'..aduh, sedih sungguh mendengarnya..lepas tu, ada yang awal2 mengaku, tak boleh baca..as in tak tau nak baca..saya amat2 sedih..ntah la..sedih sangat...

back to the ceramah by ustazah asni..

ustazah ada tanya kitorang kat audi tu..sempena ramadhan ni..kita berpuasa..kita harus mendapat benda yang baru..sesuatu yang baru..agak2 apa yang baru yer...ar...kasut baru...baju baru...tudung baru...kan nak raya...hehehe...
ustazah kata, haiwan pon ada yang berpuasa, dan hasilnya, selepas berpuasa, mereka mendapat sesuatu yang baru, yang lebih baik...contohnye

1- ayam
ustazah cerita, ayam kalo time mengaram telur, ayam x makan, x minum, kira berpuasa la kan..tapi, selepas proses pengeraman dan berpuasa tu. ayam dapat sesuatu yang baru...apa?baby la..telur tu dah menetas, keluarlah baby.....ayam dapat baby baru~~

2-ular
ular kan bersalin kulit.ar..sebelum bersalin kulit, ular akan berpuasa jugak masa proses tu...tak makan..tak minum...selepas tu..dapat kulit baru...yang lebih baik..

ar...macam mana plak denga kita?apa yang kita dapat dengan berpuasa ni?
Allah tak suruh kita puasa saja2..pasti ada hikmah di sebaliknya...kita sebagai hambaNya perlulah mencari apa yang perlu dicari...

yang patut kita dapat selepas berakhirnya bulan ramadahn di mana kita berpuasa, beribadat, berterawih, bertadarus...etc...adalah

HATI YANG BARU
hati yang lebih mendekatiNya
hati yang lebih bersih
hati yang berusaha untuk lebih mengenali agamaNya
hati yang sentiasa berbuat kebaikan
hati yang sentiasa mencari redhaNya
hati yang suka kpd perubahan yang lebih baik
insya Allah

itulah point utama..
dalam bulan ramadan ni, kita berpuasa, berterawih, beribadat, bertadarus dan sebagainya..
harapnya kita semua akan mendapat hati baru..yang lebih bersih dan suci...insya Allah....

akhir kata...sama2 lah kita seronok membaca al-Quran...belajar untuk membaca al-Quran dengan tajwid yag betul..barulah rasa nikmat sebenar membaca al-Quran...insya Allah

~peringatan bersama..untuk diri sendiri jua~
=42?=

Thursday, September 2, 2010

.; sorry for long silence :.

sangat2 lama tak update kot...
tak berapa nak ada mood dan sangat sibuk...
sedar tak sedar...lama tak lame..kita dah masuk ke 10 malam terakhir bulan ramadhan..
so, macam mana dengan ramadhan korang?as for me...
best...sebab dah pindah dok kat umah kan...jadinyer...seronok..buka puasa dengan family tercinta..pegi terawih together gether...hehehe..
puasa kali ni banyak buka puasa kat masjid besi...stay sampai abes terawih...alhamdulillah...
diberi kesihatan dan keimanan untuk teru menghayati bulan yang penuh keberkatan ni...
pas ni raya..pas tu...oh tidak...less than two months...semoga dipermudahkan urusan...
sangat2 sibuk..macam2 nak settle...alhamdulillah urusan dipermudahkan setakat ni...

bulan puasa ni..teringat pulak zaman berpuasa duduk bujang kat sg besar...bersama2 nomi n kak ros..
pastu langkah longkang je gi surau depan umh...( x pakai spec pon gi surau...hahaha )
pastu senyum2 jumpe cik...eh..pn edzna n pn-to-be intan....
sangat rindu...iftar bersama anak2 di asrama...
tp sebab itulah ada nye perkataan KENANGAN..
terkenang bila sudh berlalu...membiarkan diri merindui pengalaman itu...yang tak dapt ditukar ganti...

pesanan untuk semua yang membaca...terutama untuk anak saya yang tercinta...yang dah besar panjang...bakal cikgu..bakal doktor..bakal engin eer...dan bakal2 sume lah...
teacher doakan yang terbaik untuk korang....
jom sama2 cari malam al-Qadr...amin.... =)

semoga dipermudahkan...amin....
~45~