~ my friends ~

Thursday, December 17, 2009

.: salam maal hijrah :.

insya Allah esok kita semua kan menyambut permulaan tahun baru Islam...1431H

actually, permulaan tahun baru dikira selepas maghrib nti..n disunatkan utk berpuasa...sempena masuk tahun baru...insya Allah

Satu Muharam detik permulaan
Perkiraan tahun Islam Hijrah
Perpindahan Nabi dan umat Islam
Dari kota Makkah ke kota Madinah
~bermulanya sejarh hijrah dalam kalendar Islam..apabila Rasulullah berhijrah dari Makkah ke Madinah~


Atas keyakinan dan iman yang teguh
Kaum Muhajirin dan Ansar bersatu
Rela berkorban
Harta dan nyawa
Demi menegakkan Islam tercinta
~berhijrah utk kebaikan..berhijrah utk satu perubahan..berhijrah utk pengorbanan bg agama tercina~

Hijrah itu pengorbanan
Hijrah itu perjuangan
Hijrah itu persaudaraan
Hijrah membentuk perpaduan
~byk yg kita boleh pelajari drpd peristiwa hijrah..kita sendiri pon ade melakukan hijrah secara tidak langsung..berhijrah dr perangai lame yg negatif ke perangai baru yg lebih positif..berhijrah, berazam utk meningkatkan potensi diri n memperbaiki kelmahan diri..utk menjadi lebih baik~

Oleh itu mari semua
Kita sambut Maal Hijrah
Tingkatkan semangat
Tegakkan syiar Islam
Untuk sepanjang zaman
~marilah bersama2 menegakkan syiar Islam..utk memartabatkan agama yg kita sayangi~

terkenang suatu ketika dahulu kat skolah agama~mesti bile masuk tahun baru hijrah nyanyi nasyid ni ramai2...n i think at that moment i was enjoying d day with my frens w/o really understanding the meaning of tahun baru hijrah...ye la. name pon budak2. yg tau. 1 muharram cuti...yeay!

as i grow older n maturer. i can see now how i muharram relly reflects us. as a muslim, we must know when is d starting of our new year.

kalo new year yg slalu kite sambut pd 1 january tu..i know it is d most awaited moment kan. nape x kite sambut maal hijrah ni. cam ne nak sambot? of course la kan. no concert n stuff like that. mudah n senang jer...

same2 la kite pegi masjid. ramai2 dgn jemaah lain.duduk dlm masjid. beribadat. baca doa akhir tahun bile penghujung waktu asar hari terakhir zulhijjah

baragsiapa yg membaca doa ini, syaitan berkata 'kesusahan bagiku dan sia2lah pekerjaanku menggoda anak adam setahun ini dan Allah binasakansuatu saat jua. dgn membaca doa ini, Allah mengampunkan dosanya setahun'


~click for larger view~


n bace doa awal tahun lepas solat maghrib..sebab perkiraan hari dalam islam bermula selepas maghrib...kan cpj?hehe...thanx for correcting me that day =)

barangsiapa yg membaca doa ini, syaitan berkata 'telah amanlah anak Adam ini drpd godaan pd tahun ini krn Allah telah mewakilkan dua malaikat memeliharanya drpd fitnah syaitan'


~click for larger view~



saya ambil kesempatan ini utk mengucapkan salam maal hijrah to all readers..semoga kedatangan tahun baru hijrah 1431H ini akan membuatkan kite lebih semangat utk melakukan perubahan yg lebih baik..teruatama dlm bab2 ibadat..sama2 kita upgradekan rase cinta kita pd agama kita, pada DIA yg menjadikan kita semua n pada Rasul junjugan kita..

mungkin sebelum kite teragak2 utk melakukan perubahan. ape kate sempena kedatangan awal muharram, same2 la kite melakukan perubahan.


may be b4 this, we've missed solat, y not after dis, we determine not to miss any solat.

n try upgrade ur solat. what do imean by upgrade ur solat?

solat with khusyuk..cencerntrate n focus in solat. withour thinking of anything else besides Allah..

there r many other time that u can remember other things. y not in solat, we focus..focus..focus..

yesterday i went for tafsir class.d ustaz shared with us on how to have a good solat..solat yg khusyuk..

insya Allah di alin entry sy akan share yer..

n sape2 yg still merokok tu...usah2lah utk berenti merokok...x bagus pon utk kesihatan..membazir lg ade la..pd saye, merokok tu cam mebakar duit..x dpt ape2 pown...hehehe..sory~no hard feeling eh~


as for now..


SALAM MAAL HIJRAH 1431H

SELAMAT MENYAMBUT 1 MUHARRAM 1431H



No comments: