~ my friends ~

Tuesday, September 7, 2010

.: inilah dinamakan rezeki :.

rezeki...
tiada siapa yang tahu rezeki yang Allah sudah tetapkan untuk hamba2Nya...
setiap daripada kita mempunyai rezeki masing2...
ada yang diberi rezeki yang murah dari segi kewangan...
ada yang diberi rezeki murah dari segi kehadiran zuriat...
ada yang diberi rezeki kebahagiaan dengan wang ringgit yang melimpah ruah...
ada yang dikurniakan rezeki keluarga yang bahagia bersama suami/isteri, anak-anak dan cucu...
ada yang diberi rezeki kejayaan dalam karier...
ada yang diberi rezeki untuk berumahtangga...
setiap yang Allah bagi itu adalah rezeki...
kesihatan yang baik...
anak yang ramai...
kasih sayang yang melimpah
kejayaan dalam karier...
keuntungan yang berganda dalam urusan2 seharian..
menutup aurat juga satu rezeki...kerana kalau kita lihat hari ini, walaupun menutup aurat adalah wajib bagi umat islam,masih ramai lagi yang tidak menutup aurat..apabila kita sudah digerakkan hati untuk menutup aurat, itu adalah rezeki untuk kita..
perkahwinan satu rezeki...rezeki mendapat suami atau isteri...rezeki bertambahnya ahli keluarga..rezeki mengenali keluarga mertua..tidak semua mendapat peluang tersebut..kepada mereka yang diberi peluang oleh Allah, hargailah sebaiknya rezeki yang Allah kurniakan...

dapat pindah sekolah juga satu rezeki...
macam mimpi dapat pindah dan duduk di rumah bersama umi...
sejujurnya...saya menyangka akan terus merantau di sg besar...sehinggalah..erm...mungkin sampai kahwin jugak...tapi itulah dinamakan rezeki..doa yang tidak putus2 dari seorang ibu mendoakan rezeki untuk anaknya...Allah turunkan sedikit ujian untuk diberikan rezeki yang lebih...ada hikmahnya...

ada yang terus dimurahkan rezeki...
ada yang diturunkan sedikit ujian tanda peringatan..dan diberi rezeki selepas itu...

tidak kira apa cara sekalipun rezeki diturunkan...tanggungjawab kita sebagai hambaNya adalah untuk mensyukuri nikmat yang Allah kurniakan...

sebagai manusia biasa, kita tak lari dari untuk membuat perbandingan..antara kehidupan kita dengan kehidupan orang lain...kadang2 terbit juga rasa cembutu melihat kelebihan insan lain, sedangkan sebenarnya ada ramai lagi insan lain yang mencembururi kehidupan kita tanpa kita sedari...

sebab tu orang selalu berpesan, jangan hanya membandiingkan dengan mereka yang lebih bernasib baik dari kita...lihatlah ke belakang dan kita akan lihat ramai lagi insan yang kurang bernasib baik...maka barulah kita akan bersyukur...itu yang saya sematkan...tiap kali timbul rasa cemburu dengan kelebihan orang lain (come on...i'm only a normal human being...i do have this feeling), saya sentiasa mengingatkan diri untuk sentiasa berpaling ke belakang dan lihat nasib insan lain yang kurang bernasib baik dari saya...

yakinlah Allah dah tentukan kehidupan kita...rezeki kita...dan sampai mana kita berpeluang menikmati rezeki yang Allah pinjamkan ini...jangan lah kita berlaku sombong dengan rezeki yang Allah berikan kerana bila2 masa sahaj Allah boleh tarik balik nimat dan rezeki yang Allah pinjamkan...jadi sentiasalah rasa bersyukur dengan nikmat yang dikurniakan....

ingatkan juga pada diri, rezeki yang Allah kurniakan untuk kita, bukan hak milik mutlak kita seorang...Allah beri kepada kita untuk kita kongsikan dengan insan lain yang mungkin lebih memerlukan...
ikhlaskan hati semasa bersedekah...barulah kita akan mengerti nilainya...insya Allah... =)

rezeki anak..ada yang lambat...ada yang cepat...benda berlaku di sekeliling kita...apa yang perlu dilakukan..berdoa..berdoa..dan terus berdoa...yakinlah Allah mendengar setiap doa kita...

macam sepupu saya yg baru melangsungkan perkahwinan, Allah beri rezeki awal...dgr2 khabarnya nak tambah ahli baru dalam keluarga...Alhamdulillah...
ada kawan2 yang kahwin lebih awal, masih belum sampai rezekinya...insya Allah, ada hikmahnya... =)


renung2kan dan selamat beramal
terus beribata di bulan penuh berkat untuk sama2 mendapat hati yang baru =)
=40?=

No comments: