~ my friends ~

Sunday, September 5, 2010

.: hati yang baru :.

dah lama rasanya tak tulis something yang ilmiah..something islamic..so,  i would like to write one..

semalam, (3 sept 2010, 24 ramadhan 1431H) pegi ke jpa untuk dengar ceramah oleh ustazah asni mansor..
walaupon pagi2 tu umi kejut, macam malas nak abngun..tapi ku gagagkan jua..sebab dah lame tak pegi majlis ilmu cam ni..pastu, adalah ustazah asni mansor pulak..haruslah best..

seriously best..tajuknye

AL-QURAN CAHAYA RAMADAN

antara yang di'highlight'kan adalah kepentingan untuk kita semua'bercinta' dengan Al-Quran..satukan hati kita dengan Al-Quran..sentiasa mendampingi al-Quran..sentiasa berusaha untuk memahami al-Quran..kerana al-Quran adalah kalamullah~kalam Allah..kata2 Allah..pencipta kita..bukan sesuatu yang direka2..

semakin jauh kita meninggalkan al-Quran...semakin al-Quran menjauhi kita..kita semakin leka..semakin kurang mencintai al-Quran..semakin kurang kita menghayati al-Quran...maka makin kurang kita berminat untuk mengamalkan apa yang terdapat dalam al-Quran..

ye..memang kita akui, tak faham apa yang dibacakan, sebab kita tidak dilahirkan dalam suasana berbahasa arab..ada yang kata, baca tak ada feeling sebab tak faham..mmg diakui..tapi kalau tak baca langsung..lagilah kan..

masa malam nuzul Quran tu, ada tazkirah lepas solat terawih kat masjid besi..ada satu cerita..

seorang anak berkata kepada ayahnya, 'ayah, saya tak faham apa yang saya baca..apa yang saya dapat dengan membaca al-Quran...sebab saya tak faham...'
ayahnya pun menjawab, 'anakku, mulai esok pagi, kamu ambil baldi di depan rumah tu, kamu angkut air dari sungai dan bawa pulang ke rumah'
dan mulai esok, anak tu pon gi la angkut air menggunakan baldi tu..angkut air di sungai..bawa balik ke rumah...tapi sampai je kat rumah, si anak tengok., air yang dah dinagkut tadi tak ade, sebaliknya bocor di sepanjang perjalanan balik ke rumah..si anak ulang lagi benda yang sama selama beberapa hari..
selepas beberapa hari, si anak jumpe ayahnya dan bagitahu apa yang dilakukan selama beberapa hari dan menyatakan kepenatan mengangkut air tetapi tak nampak hasilnya...
si ayah pon cakap 'anakku, cuba kamu tgk di bahagian dalam baldi tersebut,'
si anak pon ambil baldi dan tengok bahagian dalam baldi tersebut bersih, tak macam keadaan sebelum tu..
'macam tu la kalau kita baca al-Quran, walaupon kita rasa macam tak ada apa2, tak nampak hasilnya, tapi dalam kita tak sedar, dengan kita membaca al-Quran, kita sebenarnya mencuci hati kita...membersihkan rohani kita..itulah hasilnya yang mungkin kita tak nampak..walaupon kita tidak memahami apa yang dibaca'

ye..dengan membaca al-Quran, kita boleh membersihkan hati kita..macam kereta, hati pon kene servis..salah satu cara adalah dengan membaca al-Quran...

pengalaman saya..selepas khatam membaca al-Quran, teringin nak khatam dengan membaca juga tafsir nya sekali..alhamdulillah...lepas baca satu mukasurat, baca pula tafsirnya..untuk lebih memahami..alhamdulillah..satu rasa yang lain ada dalam diri..makin dekat denganNya..sebenarnya segala hukum hakam..halal haram..dosa pahala..apa yang boleh..apa yang tak boleh...semua ada dalam al-Quran..dah lengkap..cuma kita..antara nak dengan tak nak je untuk baca dan memahami satu mushaf lengkap yang Allah turunkan kpd Rasul junjungan kita, untuk diamalkan oleh umat2 nabi Muhammad..beruntunglah kita menjadi umat Rasulullah kerana diberi bersama kita satu kitab yang lengkap..Allah hanya turunkan al-Quran hanya untuk umat nabi Muhammad..kenapa kita tak ambil peluang ni...baca dan dalami al-Quran..

alamak teremo plak...bukan ape..sedih...sedih sangat...bulan ramadhan ni waktu sivik n pj digantikan dengan tadarus al-Quran kat sekolah..bila nak tadarus tu, ada yang jujur mengaku, 'cikgu, saya dah lama tak baca al-Quran...dari awal tahun...'..aduh, sedih sungguh mendengarnya..lepas tu, ada yang awal2 mengaku, tak boleh baca..as in tak tau nak baca..saya amat2 sedih..ntah la..sedih sangat...

back to the ceramah by ustazah asni..

ustazah ada tanya kitorang kat audi tu..sempena ramadhan ni..kita berpuasa..kita harus mendapat benda yang baru..sesuatu yang baru..agak2 apa yang baru yer...ar...kasut baru...baju baru...tudung baru...kan nak raya...hehehe...
ustazah kata, haiwan pon ada yang berpuasa, dan hasilnya, selepas berpuasa, mereka mendapat sesuatu yang baru, yang lebih baik...contohnye

1- ayam
ustazah cerita, ayam kalo time mengaram telur, ayam x makan, x minum, kira berpuasa la kan..tapi, selepas proses pengeraman dan berpuasa tu. ayam dapat sesuatu yang baru...apa?baby la..telur tu dah menetas, keluarlah baby.....ayam dapat baby baru~~

2-ular
ular kan bersalin kulit.ar..sebelum bersalin kulit, ular akan berpuasa jugak masa proses tu...tak makan..tak minum...selepas tu..dapat kulit baru...yang lebih baik..

ar...macam mana plak denga kita?apa yang kita dapat dengan berpuasa ni?
Allah tak suruh kita puasa saja2..pasti ada hikmah di sebaliknya...kita sebagai hambaNya perlulah mencari apa yang perlu dicari...

yang patut kita dapat selepas berakhirnya bulan ramadahn di mana kita berpuasa, beribadat, berterawih, bertadarus...etc...adalah

HATI YANG BARU
hati yang lebih mendekatiNya
hati yang lebih bersih
hati yang berusaha untuk lebih mengenali agamaNya
hati yang sentiasa berbuat kebaikan
hati yang sentiasa mencari redhaNya
hati yang suka kpd perubahan yang lebih baik
insya Allah

itulah point utama..
dalam bulan ramadan ni, kita berpuasa, berterawih, beribadat, bertadarus dan sebagainya..
harapnya kita semua akan mendapat hati baru..yang lebih bersih dan suci...insya Allah....

akhir kata...sama2 lah kita seronok membaca al-Quran...belajar untuk membaca al-Quran dengan tajwid yag betul..barulah rasa nikmat sebenar membaca al-Quran...insya Allah

~peringatan bersama..untuk diri sendiri jua~
=42?=

2 comments:

iradhyra said...

bez2!mge ramadhan kali ni membw sesua2 yg lbih baik pd diri kte..

fidahchomell said...

amin.... =)