~ my friends ~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Sunday, January 31, 2010

.: sapa saya? :.


ye btol...gambar di atas adalah kalkulator...
cayalah!
hebat sungguh anda!
ok...ape kah?kenapa kalkulator?
because i'm a maths teacher obviously...
nak cite nie...ari khamis ari tuh ngajar tajuk squares on numbers kat anak2 2 ma'awa..
ala kalau zaman kita kita panggil kuasa dua...
diorg kan canggih..haruslah aku ngajar dalam bahasa inggeris...kihkih...
ajar la...
okies...this is a knowledge not just for my students but for u who reads my blog ni...
the correct way to press negative two squared is...
using a BRACKET!!!!!
kalo ko x tekan bracket tu jawapannye adalah?
SALAH!!!!
ye btol...jawapannya adalah salah...
kenapa?
sebab kalo kamu2 x tekan bracket tu...mr kalkulator hanya kan faham nilai dua itu sahaja yang perlu di'squared' kan...
so....kalo kamu mau memasukkan nilai negative....
HARUS!!!!!!
menggunakan bracket....

kenapakah saya bercerita pasal ni plak?
ada student saya yang berada di tingkatan 5 jugak membuat kesalahan yang simple seperti ini..
erm...utk peringtana kpd saya jugak...
disebakan kesalahan yang simple ini...membuatkan mereka kehilangan markah dalam exam...

sekian sahaja dari saya yang bergelag cikgu maths n add maths =)


TENGAH SANGAP SEBAB DOK UMAH SORG2.....................

No comments: