~ my friends ~

Saturday, November 28, 2009

.: 34244 :.

solat itu tiang agama...5 kali sehari semalam...


maghrib-3 rakaat
isyak-4 rakaat
subuh-2 rakaat
zuhur-4 rakaat
asar-4 rakaat

what i want to stress here is...solat is compulsory for every muslim..
solat itu wajib...

i'm not pious...i'm not perfect either...but i'm trying to improve everyday...

if u can please other people...y can't u please Allah...Allah is the greatest...should be pleased by all muslims..how to please Allah?...by praying completely 5 times a day..by following Thy orders...Allah is the one created us...every single thing ever existed in this world...if not because of Allah's love, we will not be in this world...Allah loves us...

fine...kdg2 sy jugak ade kelewatan terutamanya solat Subuh...sy ngaku...tp sy cover balik...insya Allah sy x miss waktu2 lain..

nape sy cite pasal ni?mcm simple...tp cam ner kalo org yg rapat dgn kte...seolah2 amek ringan ttg solat sedangkan solat itu sangat perlu diberatkan...bile semakin dewasa...semakin byk dipelajari...sebenarnya makin byk yg x tau...

sy pernah mendengar..

jika melihat kemungkaran, tegurlah dengan perbuatan,
jika x mampu, tegurlah dengan lidah,
jika masih x mampu, tegurlah dgn hati,
itulah selemah2 iman..

sy...erm...kdg2 kite terlalu nak menjaga hati...kita x tegur kesalahan org tu...maknanya iman sy lemah...malu sungguh saya...tp...cam ner....erm...tolong lah sayer....dr dalam hati. sy hanya mampu berdoa...

di samping itu, peringatan juga utk diri saya yg serba kekurangan ini...peringatan utk tidak mengambil ringan perihal solat...kerana solat itu tiang agama...

walaupon kita semua solat sedari kecil...boleh dikatakan expert...sebab wat hari2...sedar x sedar...sebenarnya masih byk kekurangan kita dlm melakukan solat dgn sempurna..sy x pasti dgn org d luar sana..tp sy...umi sy selalu menghadiri kelas agama...byk info umi sy kngsi...n sy juge br beli buku ttg solat...ya Allah..terlalu byk benda yg sy kurang titikberatkan...tertanya2...adakah solat2 sy sebelum ini diterima Allah...wallahualam...

di kesempatan ini, ingin sy ingatkan...amatlah penting utk memahami bacaan dlm solat...ikut rukun solat...teruatam part tomakninah-berhenti seketika dalam solat...

dulu sy selalu solat mcm nak kejar keretapi...tp..alhamdulillah..sedikit demi sedikit...sy cuba perbaiki diri...so...kpd semua...sama2 la kita cuba memperbaiki amalan diri...terutama ibadat solat...

sy teringin dapat solat yg btol2 khusyuk...kdg2 time solat pon fikirn leh terbang melayang...salah satu cara ialah cube fahami makna bacaan dalam solat....leh refer
entry sy terdahulu...

alhamdulillah...sedikit demi sedikit ade perubahan wlaupon kdg2 melayang jugak...insya Allah...akan cuba memperbaiki diri....

sambil meluahkan...ia juga sebagai peringatan utk diri sendiri dalam mencari redha Illahi...sama2 la kita memperbaiki diri...wallahualam...

5 comments:

cikgupj said...

Susunannya 34244 sebab dalam Islam hari bermula dengan waktu maghrib.Dalam sehari smlm 17 kali kita memohon kpd Allah supaya ditunjukkan jalan yang lurus(dlm Surah Al-Fatihah)sedangkan orang Islam berasa mereka sudah berada di jalan yang lurus.Mengapa agaknya Cikgu?

fidahchomell said...

owh..tq for d correction cpj =)
i'm not that good...but i wanna share my thought here...kalo silap...silalah beri pandangan eh...

taking it on my side...sy solat setiap hari...insya Allah cukup 5 waktu...n bc al-fatihah...n lepas solat pn baca fatihah...dalam ayat ke6, memohon utk ditunjukkan jalan yg lurus...krn iblis kan sentiasa ada di mana2 utk menggoda kita..kita sentiasa perlu memohon utk ditetapkan iman ke jalan yg lurus...spy tidak mudah tergoda dgn godaan iblis..

tu ke maksud soklan cpj...hehe...sori kalo dh lari soklan eh...

cikgupj said...

ya, benar tu cfc.walaupun kita telah berada di jalan yang lurus, tetapi bila-bila masa saja kita boleh tergelincir, jadi doa itulah yang menjadi senjata dan pendinding supaya kita sentiasa dipelihara oleh Allah di atas jalan yang lurus, jalan yang benar dan jalan yang diredai.bagi yang tersesat pula, doa itu dgn ikhlas akan mengembalikannya ke jalan yang lurus.bagi yang tidak pernah bertemu dgn jalan yang lurus, doa itu dengan ikhlas akan menemukannya InsyaAllah...itulah pendapat cpj.jadi kita mesti menggalakkan SEMUA orang berdoa dengan ikhlas supaya ditunjukkan jalan yang lurus.Allahuaqlam.

fidahchomell said...

tp cpj...cam ner yer...cam ner nak tegur mereka2 ni...tp jgn sampai mereka terasa hati...selalu cam..takut diorg terasa hati kalo nak tegur...cam ner ek....

cikgupj said...

Susahnya nak jawab soklan ni...sbb manusia tu kan kata orang rambut sama hitam hati lain-lain?.
Terpulanglah cara kita nak sampaikan asalkan orang tidak terasa hati.
Yang penting kita kena sedar bahawa bukan tugas kita memberi petunjuk kepada orang lain kerana itu adalah hak Allah.Tanggungjawab kita hanyamenyampaikan...
InsyaAllah dengan kesedaran itu, orang tidak akan terasa hati dengan kita.Semoga dpt membantu cfc.