~ my friends ~

Saturday, December 4, 2010

.: bukan jutawan dunia :.

salam semua yg tgh membaca...

teringat nak share pengalaman sebagai seorang guru..lari jap dari cite kawen..nti kebosanan pulak..next entry akan share cite kenduri belah lelaki pulak...as for now nak cite pengalaman sebagai seorang guru...*tibe-tibe*

bukan lah tiba2 sebenarnya...cuma rasa bangga sangat dengan anak2 murid yang dah lepas spm tuh..baru2 ni yang katmatrik dapat result PSPM...alhamdulillah...bangga dengan diorg...ada yang dapat 4.00...pastu ada yang tengah sambung study medic klat over seas..buat p[reparation nak pego iverseas..bakal cikgu yg paling ramai...alhamdulillah...dan rasa gembira dan bersyukur bila diri ini dapat berdoa sepuasnya dengan ikhlas untuk kejayaan anak2 murid tersayang...

biarlah orang nak kata jadi cikgu ni tak kaya...bak kata zauji (akan menggunakan istilah zauji utk merujuk kepada suami saya kerana suami dalam b. arab adalah zauji), cikgu ni memang tak kaya dunia..tapi insya Allah kaya di akhirat....amin...apa yang dikatakan kaya akhirat?saya pun tak berapa pasti tapi setahu saya doa selapas baca yassin, doa tahlil...antara yang didoakan selain ibubapa adalah guru2...saya sehingga saat ini terus berdoa untuk kesejahteraan guru2 saya...walaupon tak tahu di mana mereka sekarang...dan kalau kita ikhlas melakukan apa yang sepatutnya dilakukan iaitu mengajar..mendidik mereka...insya Allah pasti ada ganjaran..to mje, being a teacher is not just teaching them,it's more to educate them..lakukan sikhlas mungkin..mungkin kita akan mersasakan 'apa yang aku dapat...' tetapi kita tak akan tahu apa yang kita dapat kerana Allah akan uruskan semua tu..yang penting terus ikhlas dalam melakukan tugas yang diamanahkan...

alhamdulillah walau pun tidak sekaya yang lain, saya gembira...ar...sapa tak gembira..boleh bercui selama sebulan..tetapi gaji bulan masih on...dapat jaga anak2...tgk2 rumah...dan saya sendiri merasa puas cuti sekolah ini kerana jadi surirumah untuk suami dan melakukan tugs2 sebagai surirumh..bangun pagi, kemas bilik, basuh baju...pastu sibuk memasak...petang tunggu suami balik dan makan sama2...kalo time keje tak dapat wat semua ni..almaklumlah PJJ la katakan..tak tahu sampai bile..doakan zauji dapat rzeki dan kami boleh duduk sama2...amin...

selain itu, perasaan gembira melihat kejayaan anak2 murid..macam saya...ya Allah tak tergambar perasaan bile tengok anak2 murid berjaya..rasa gembira...kepuasan kerana mengajar mereka dgn ilmu yang dipinjam dari Allah...perasaan gembira bila terasa diri ini dihargai...anak2 ku datang nin dari sg besar untuk menghadiri perkahwina ku dan sama2 mendoakan kebahgiaan ku...and how excited they were when ivisited them...it's the happy fces that makes my heart feel warm..

syukran ya Allah kerana rasa ini yang kau berikan...jadikanlah kami dari kalangan orang-orang yang sentiasa mensyukuri nikmatMu ya Allah...

erm...zauji sedang lena tidur...hehe...n when i look at him everytine, i just love him more....luv u abg =)

1 comment:

muhammad safarin said...

nak makeover header blog cikgu? meh join jagung cuba.

http://tanpadiriku.blogspot.com/2010/12/cuba-jagung-header-makeover.html