~ my friends ~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Sunday, April 4, 2010

.: k.e.k.u.a.t.a.n :.

alhamdulillah 31 mac 2010, genaplah usia ku 26 tahun..Alhamdulillah..aku masih diberikan ruang oleh Yang Maha Esa untuk menyedut oksigen bersama2 ummat2 yg lain..

seminggu yang lalu, sewaktu mimpi ngeri itu, aku merasakan mungkinkah aku tak kan punya kesempatan untuk menyambut ulang tahun kelahiran ke-26 ku..tp Alhamdulillah, Allah Maha Besar, aku masih diberikan peluang untuk terus bernafas, terus beribadat kepadaNya..

pengajaran yang paling aku dapat adalah, hargai setiap saat bersama ahli keluarga, insan tersayang dan teman2 di sekeliling..gunakan ruang yang ada kerana esok masih belum pasti milik kita..walaupon esok pasti ada..

saat aku jatuh, terima kasih x terhingga buat keluarga, umi n adek2, aunties, uncles n cousins, friends, neighbours, students for always being there..being with me..n to my fiance n his family, thanx for always being there..i'm not sure whether i could go through all of these without all d lovess that i get from these ppl....

mungkin ada yang tertanya2 apakah mimpi ngeri itu, ah..biarlah aku simpan dalam lipatan kenangan yang sebenarnya merupakan satu pengajaran..aku percaya ada hikmah..aku yakin..Allah tidak akan menguji hambaNya di luar kemampuan hambaNya..aku pasti Allah sayangkan aku...aku pasti Allah turunkan ujian untuk mendekatkan aku kepadaNya..

kak zu smsed me, 
'Leave the 'unknown' to God's hand. Have faith that He knows what He has planned for us'

tapi..tidak dinafikan saat sendiri..mimpi buruk itu pasti menjelma..masakan tidak..nama pun mimpi buruk..ingin sekali aku bangun benda itu tidak lagi muncul di ingatan..boleh..aku yakin suatu hari nanti aku pasti dapat atasi ketakutan igauan buruk itu..aku mohon kekuatan dan sokongan..dengan izin Yang Maha Esa..insya Allah aku pasti berupaya untuk melupakan mimpi buruk itu...

aku manusia biasa, bila kejadian itu berlaku, aku tertanya2 kenapa AKU?..mula2 aku down sangat..sangat2 sebenarnya.. rasa macam tak mampu untuk bangun balik..tapi bila2 renung2 balik, aku bersyukur sangat aku tidak diuji dengan kejadin atau keadaan yang lebih buruk..syukur Alhamdulillah..ada lagi insan lain yang menerima ujian yang lebih teruk drpd aku, aku perlu bangun kerana ujian ini untuk menyedarkan aku yang sering leka dalam mengingatiNya..setiap ujian itu tanda kasih sayang Pencipta kepada hambaNya..Allah loves me =)

2, 3 hari selepas kejadian tersebut, aku tak mampu tersenyum..betul..ahli keluarga semua risau..tunang aku ape lagi..risau sangat..tapi aku tak mampu untuk tersenyum..belum mampu lagi masa itu..tapi Alhamdulillah, hari demi hari, dengan kekuatan yang diberikan, dengan doa kepada Yang Maha Esa, aku sudah mampu tersenyum..sekurang2nya untuk menggembirakan insan2 yang menyayangi aku...aku rasa aku sangat2 menyusahkan semua orang selama kejadian tersebut..

aku semakin boleh melupakan walaupon ada sedikit yang masih bermain dalam fikiran, yang mungkin susah untuk hilang dari ingatan. kawan2 yang baca blog ni, doakan aku kembali pulih yer..

i miss my students..no doubt..i miss teaching add maths n english..definitely..but, as for now, i don't have the strength yet to go back..at least not for now..i do imagining myself going back there.i do.but all i can picture is d nightmare...argh!!!!

ya Allah, kuatkanlah semangat hambaMu ini, jauhkanlah dari segala ketakutan yang sedang dialami.sesungguhnya hanya Engkau yang mengetahui ketakutan dan kebimbangan yang sedang bermain di fikiran dan di perasaanku...

to my kids..oh!rindu kat korang okies..thanx for remembering me..
thanx FATH for giving me this,
'carilah HIKMAH dalam setiap KETENTUAN TUHAN, 
supaya timbul rasa KESABARAN dan KESYUKURAN,
setiap yang PAYAH itu pasti ada KESENANGAN,
setiap KESABARAN itu pasti ada GANJARAN,
jika sesuatu itu DITAKDIRKAN untuk kita,
tiada siapa yang boleh beri HALANGAN,
namun jikasesuati itu BUKAN DITAKDIRKAN untuk kita,
pasti tak kan kita dapat walau sudah ada dalam GENGGAMAN'
~segalanya perancangan ALLAH~

3 comments:

muhammad safarin said...

implikasi

"jika berasa susah hati, maka berserahlah padaNYA"

antecedent/antejadian/hipotesis/sebab : berasa susah hati

consequent/ akibat/ natijah/ musabab : berserahlah padaNYA

sian kat ko la...cepat2lah baik yek... disini ramai mengharap kepulangan anda..tambah2 aku pasal aku taknak ajar add math f5...hehehe

tapi aku tak paksa cam segelintir orang yang cam tak paham keadaaan....ikut ngko lah...mane yang terbaik buatlah keputusan..

meme ujian camni sukar untuk dibuang...sedangkan kucing pun lagikan ditakuti...heheh

k cepat2 baik...

fidahchomell said...

safarin!aku rindu la plak nak masuk bilik s/u peperiksaan and kaco2 ngko..ntah la safarin..bile time aku kuat n merasakan aku boleh balik, d nightmare yg dtg dalam minda..as for now, aku x pasti lg..yg penting aku nak kuatkan semangat aku..rindu plak kat ngko n kengkawan simpang5..huhu..ala..ko bole la tlg cover2 add maths form5 eh... =)
yer..aku mmg takut kucing..aiseh...rahsia aku sudah terbongkar di depan safarin...

maznah said...

tcher,,kuatkan mantel..belajar la seni pertahankan diri pasni...bagi ajaran skit same mereka..hihii