~ my friends ~

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Monday, March 8, 2010

.: s.a.h.a.b.a.t :.

kadang2 aku merasakan aku bukanlah sahabat yang baik..
contohnye kes yang baru2 ni berlaku di sekolah..aku sebagai sahabat seolah2 gagal dalam memainkan peranan ku sebagai sahabat..
sebagai sahabat yang baik, aku seharusnya menegur sahabat2ku yang ku kira perlu sedikit teguran agar serasi dengan 'environment'
ye..btol..kite jangan jadi hipokrit..be yourself kate omputih..
tapi kadang2 kita perlu sesuaikan dengan 'surrounding' kita..

MASUK KANDANG KAMBING MENGEMBEK, JUMPE ENCIK HARIMAU, KAU MENGAUM LA BALIK...
~errrk..maaf lame x blajar bm yang betul..hehehe

senior2 di sekolah minta aku jadi sahabat yang baik..dengan sama2 dengan rakan2 muda ku yang lain untuk sama2 melakukan perubahan...menjadi yang lebih baik..ambil hikmah yang tersembunyi di sebalik ditempatkan di tempat mencari rezeki..

seperti saya, mereka juga ada yang mula2 tidak berapa selesa ditempatkan di sini..ye..sape yg tau citer saya..ye..saya adalah menangis sampai bengkak mata semasa mula2 ditempatkan di sini..tapi saya amek dr sudut positif..(mase tu dah mule berkawan dgn H-to-be)..jadi adalah reason untuk sedapkan hati..yer la..kampong die kan..soon to be my kampung too..insya Allah.. =)

berbalik kisah saya sebagai seorang sahabat..bile kita terlalu baik dengan seseorang itu, adalah yang paling susah untuk kita menegur..menjaga hati mungkin..takut ada yang terasa hati..sedangkan sahabat yang baik sentiasa mahukan yang terbaik untuk sahabatnya yang lain..betul kan?jadi sebagai sahabat yang baik, seharusnya saya mengambil peluang hikmah di sebalik yang berlaku untuk sama2 mengur dan menerima teguran demi kebaikan bersama..tapi..................
saya tidak lakukan itu..
teringat kata2 cikgu mutalabisin semasa dia menegur anak2 ku di asrama kerana lambat solat subuh...
'orang yang baik tetapi tidak menegur Muslim yang lain yang berbuat salah adalah seolah2 Syaitan bisu'
owh..saya tidak mahu jadi seperti syaitan bisu..................

begitulah pentingnya kita sebagai saudara seislam untuk sentiasa memberi teguran kepada sahabat2 kita, saudara seIslam kita, ahli keluarga kita untuk menuju kebaikan..

'ya Allah, ku pohon kekuatan untuk menjadi saudara Islam yang baik kepada saudara2ku agar ku mampu bersama2 mereka menuju kebaikan dalam mengerjar kemanisan imanMu...'

tadi ada sesi usrah bersama2 guru2 Muslimah..hari ini perbincangan lebih menjurus kepada perkara pokok..terutama wanita Muslimah..
AURAT
walau pon mudah dieja..jika tanpa usaha, keikhlasan dan istiqamah, pasti ada yang merasakan susah untuk dilaksanakan..

tidak perlu jauh untuk bercerita, cukup pandang diri sendiri, sudah tertutupkah aurat kita..ya..mungkin kita memakai lengkap..bertutup dari kepala sehingga ke kaki..tapi sebenarnya ada bahagian aurat yang masih didedahkan..
contohnya, tudung yang jarang..dulu pada aku, asal ko bertudung ar..tutup ah aurat kau...rupanya tidak..Alhamdulilah Allah telah berikan hidayah kepadaku untuk menyedari kelemahanku dalam menutup aurat...
tu salah satu contoh..ada banyak lagi...rasa2nya ada yang tengah skrol blog ni lebih arif..

saya berazam mahu jadi sahabat yang baik..
tetapi kalau kita hendak menegur orang, kita sendiri perlu mempersiapkan diri jadi yang baik..seperti yang kita nasihatkan..baru layak kita untuk nasihat orang lain...erm...what say you?

4 comments:

muhammad safarin said...

huahhhhh..huahhhh..pedasss2

fidahchomell said...

learn to be a better friend =)

nabilah_5F said...

jadilah org yg sentiasa b`pesan2..menyayangi shbt krn ALLAH..~m`cari halawatuliman..pe pn tcher..sbr dlm m`hdpi ujian..sbb ALLAH tau kite mampu m`hdpinye..

fidahchomell said...

thanx nabilah =)