~ my friends ~

Thursday, August 27, 2009

.: tarik nafas...hembus nafas :.

just came back from jpa....ade tazkirah...
early2 morning ikut umi g tadarus..sy ngaje sendiri aje di satu sudut..hehe..pas2 g class tafsir...by ustaz hanafi...pasal surah asy-Syams..
so, nak kongsi ape yg saye belajar td..menarik ustaz kupas psal surah ni...tp td samapi lmbt sket..so....class dh start..ape yg sy blajar?
basically cara bernafas yg betul...keseimbangan...sebab surah ni pasal keseimbangan atr bumi n langit..siang mlm..so, care kite bernafas pon kene btol...br ade keseimbangan atr yg masuk n yg kuar..
ustaz ade bincangkan pasal suara. penah x kite terfikir, lepas kite bersuara, n suara tu sampai kat tempat yg dituju...pas2 ke mana peginye suara kite?kan...x penah terfikir kan?sy pon same. x penah amek port pon sblm ni. ar...saye ade info..suara kite tu akan pegi ke sesiapa yg kita nk tujukan, lepas tu hilang. tp suara akan terus hidup. dan suara ini akan berkupul di hari akhirat nanti menjadi saksi perbuatan sms hayat kite..bayangkanlah berapa byk suara kite dh kuar since kite baby lg...banyaknyer......... sebab tu kite selalu diingatkan berckp bile perlu, benda yg penting sahaj...banyakkan berzikir.igt kepada-Nya...
adus...terkena diri sdiri ni...cam yg sume org tau, sy mmg byk cakap...kdg2 tu merapu jer..termengumpat pun iye...ter ke?banyaknye suara yg x berfaedah kuar dr diri sy.. =(
pas ni kene berubah, kurangkan bercakap yg bukan2, bercakap bile perlu..igt suara2 ni sentiasa hidup, berkumpul di suatu tempat, akan dikumpulkan kembali menjadi saksi kepada perbuatan kite....beringatlah =)
tp x pe...benda yg dh lepas, kite masih boleh usaha perbaiki diri..inilah peranan zikir...banyakkan zikir, menyebut namaNya..insya Allah...keihklasan seseorg hambaNYa, hanya DIA yg tahu...tp kite perlu berusaha menuju ke arah kebaikan =)
sebut pasal zikir...kdg2 mesti terngantoks kan...saye la tuh =( so, cam ne nk bg hilang ngantok mase zikir..mase membace..ke ape2 ke..kite perlu buang benda yg menghalang..kate ustaz, benda tu ada dlm salah satu laluan, kat saraf tunjang. so, care bernafas kene ikut flow yg betul, sedut nafas-imagine sedut aura2 positif, tahan, pas2 hembus sepenuh hati, dgn niat yg mengeluarkan anasir2 negatif yg ade dlm badan kite..insya Allah =)

n guess what...it works..td g dgr tazkirah kat jpa..bese la antok..time tgh hari kan..terus tarik nafas dalam2...hembus...dgn niat...alhamdulillah...hilang ngantok...

cubelah =)

No comments: