~ my friends ~

Friday, August 28, 2009

.: nikmat terhebat :.

salam everybody...erm..ari ni nk kongsi ape yer..

td g jpa lg..ade tazkirah by yb ustaz hj dzulkarnain hamzah...kenal x?ala...ustaz astro oasis tu..ar...yg tu la...ha...btul la tu...btol.btol.btol~gaye upin ipn =)

Subhanallah, sedapnye suara ustaz mengalunkan ayat2 suci al-Quran..dgn zikir2...khusyuk dgr sampai tgn x sempat menulis, tp....sy ade reord kan..wat simpanan n bekal...nti pas sy dgr record tu, sy cite yer..tajuk td AL-QURAN TERAPI PENENANG JIWA

but, as for now, i want to share a lil bit about yesterday's tazkirah..iyer, x abes lg tulis smlm. smlm yg tulis tu ape yg ustaz tazkirahkan..ni ni tulis pasal soklan2 yg ditanye oleh muslimin muslimat yg dgr semalam..x igt soklan, tp sy bg input ape yg ustaz sampaikan semalam.

ade yg ty pasal isu murtad~isu sensitif ni..x leh ulas pjg tp ape yg boleh disimpulkan, murtad berpunca daripada pengaruh2 pemikiran dan kejahilan(kurang arif perihal agama)..skang ni mcm2 yg org lakukan utk sesatkan akidah umat Islam..sebab tu pas doa, selalulah memohon ketetapan iman..kerna tiada nikmat yg sehebat nikmat
ISLAM dan IMAN
bersyukurlah kite dilahirkan dalam nikmat iman dan islam.bersyukurlah kpd mereka yg diberi taufik dan hidayah utk mengecapi nikmat iman dan islam...nikmat yg tiada tandingan.

since we r in ramadhan, i would like to share a few info about fasting(puasa ler....)
kite sbgai parents (chop, saye belom ye...ni generally), kite x boleh pakse kanak2 utk berpuasa. kalo kite nak ajak boleh, tp x boleh pakse...pelan2 kayuh ar..

b4 sambong pasal puasa...
ar..ade cite best ni...meh la bace,
ustaz hassan din share satu cite best dgn kitorg smlm..

citenya zaman khalifah Umar al-Khattab...
ade seorg pemuda berjumpa dgn Saidina Umar,
'Ya Amirul Mukminin, selalu ku dgr tentang derhaka seorg anak kpd ibubapanya. bgmana jika seorg bapa derhaka pd anaknya. aku merasakn bapaku derhaka kpd ku'
bile Umar dgr ni, Umar pon pgil pemuda tersebut bersama bapanya.
'Wahai org tua, anakmu mengatakn bahawa kamu derhaka kpdnya.'.
pakcik pon terkejut bile umar katakan demikian. pakcik tu menyatakn dia telah jalankan tgjwb sebagai bapa.
Umar pon menyatakan tgjwb seorg bapa....
'tg jwb bapa ada 4, pertama, mencari perempuan yg baik utk dijadikan isteri, seterusnya ibu kpd anak2 nti...kedua, memberikan nama yg baik kpd anak yg telah lahir...ketiga, mendidik anak hal2 agama..keempat, menentukan jodoh yg baik untuk anak bile sudah sampai masanya. jika seorang bapa tidak melaksanakan tgjwab yg 4 ini, maka bersalahlah seorg bapa tersebut kpd anaknya.'
selesai je Umar cakap cam tu, pemuda tu pon berkata,
'ya Amirul Mukminin, kalau benarlah kau katakan ttg tgjwb seorg bapa..bapaku mencari seorg pelacur utk dijadikan isteri, menamakan ku yg bermaksud 'kelawar hitam'(kalo x salah la, tp ade kelawar2 la), bapaku tidak menitikberatkan hal agama dlm mendidikku, dan sampai sekarang bapaku tidak penah memperdulikan hal jodohku. jadi bolehkah ku katakan bapaku derhaka kpd ku.'

terkejut Umar bila pemuda itu bersuara. 'dgn hal2 demikian, boleh lah dikatan bapamu tidak menjalankan tgjwb yg wajib sebagai seorg bapa dgn sempurna'

Menurut Umar, tgjawab seorg bapa ada 4..
tp, hadith Rasulullah mengtakan tgjwb bapa ade 3, bermula dr memberikan nama yg baik kpd anak, mendidik hal agama kpd anak dan menentukan jodoh anak..

so...guys out there, especially future abah, papa, baba, abuya, ayah, bapak, daddy, father..sgt berat tgjwb kamu. bermula dr memilih seorg isteri yg bakal menjadi ibu kpd anak2 kamu sehinggalah penentuan jodoh anak2 nanti..wallahualam..

berat tgjwb lelaki, besar tanggungan..sebab tu la, kalo wasiat, anak lelaki dapat 2/3 harta, sepadan dgn tgjwb yg diamanahkan oleh Allah..so kpd lelaki2 di luar sane, persiapkan diri utk menjadi suami n ayah yg soleh =)

kalo anak wat salah, ibubapa WAJIB TEGUR
kalo ibubapa ade salah, anak2 TAK WAJIB tegur..tp Allah x larang..tegur tp jgn sampai menyakitkan..dlm erti kata lain, jgn sampai jatuh derhaka
tugas asasi ibubapa adalah memebesarkan anak2

kalo isteri wat salah, suami WAJIB menegur
kalo suami ade salah, ister TAK WAJIB tegur, tp mcm kes kat atas, Allah x larang...tp jgn sampai memudaratkan diri...
so, tugas seorg suami utk mendidik n memimpin isteri dan anak2 kejalan yg benar, ke arah kebaikan

okies..wanna share one more info here...tahukah anda...eceh...cam iklan astro plak ;)

ade 2 situasi berpuasa...kalo kite kene g overseas la..

1-katelah kite berpuasa d Malaysia, pas2 kite kene pegi ke satu tempat yg ade perubahan masa, maksudnye time x same dgn Msia. kite dh puasa hari ke-30. sampai2 kat tempat tu, diorg ade satu hari lg kene puasa, esoknya baru cukup 30 hari. sedangkan kite dh puasa 30 hari, kite x boleh ikut puasa. kite kene raya. sebab haram kalo kite puasa pd hari ke-31 tuh. so, kite kene raye wpun org2 kat negara tu puasa

2-tp...kalo kite pegi kat tempat lain plak, n puasa kite br 28 hari. n puasa kite x cukup 30 hari, n tempat tu esoknye dh masuk 1 syawal. ha......kalo kes cam ni, kite kene ikut raye..sambut raye dulu...so, ar...x puasa la...tp...lg 2 ari tuh?okies...pas raye tu, kite kene qada' la puasa yg kite x cukup 2 ari tuh...

faham x sy tulis ni...hehehe?

wallahualam....

secebis ingatan utk dikongsi bersama =)

No comments: