~ my friends ~

Sunday, June 6, 2010

.: cuti sekolah! i like! :.

yeah!!!!cuti sekolah...sesuatu yang dinanti2kan...bukan sahaja oleh pelajar2 nya..cikgu2 jugak..(saya la tu)..
saya memenag excited kalau cutisekolah (walaupun sekarang sudah duduk di rumah dan tidak lagi merantau)..
macam mimpi sebenarnya bila memikirkan..tapi..itulah kuasa Allah..rahsia Allah yang kita tidak tahu...rezeki yang Allah sudah tetapkan untuk kita..hanya tunggu masa sahaja untuk kita mengetahuinya..bila ia terjadi...

lama sangat2 rasanya tidak mengusik blog ni..sibuk?pura2 je..hehehe...tak la..bila balik sekolah, kadang2 tusyen..jd agak penat..kalau buka pon, sekadar menjenguk fb kalau ada ape2 cerita terkini..

cutisekolah ni ramai sangat orang kawen..since last week sebenarnya..ye la..last week kan long weekend..jumaat cuti..ramai juga yang melangsungkan perkahwinan masa tu..time cuti sekolah ni..lagi la..tiap2 minggu ada jemputan..yang mana dekat dan sempat, insya Allah sampaila..kalau tidak..saya mendoakan yang terbaik buat semua..terima kasih atas jemputan..erm..bila bercakap pasal kahwin ni..ia adalah JODOH yang ditetapkan oleh Allah..siapa pasangan kita..macam mana orang nya..duduk mana..kerja apa..semua telah tertulis..

tak dinafikan, pada usia yang dah melebihi suku abad ni, ramai yang bertanya..bilakah lagi?masa belum bertunang lagi la sering ditanya..ni bila dah bertunang..kurang sikit..tapi ada jugak..ar..bila nak langsung...insya Allah jika semua berjalan lancar..tunggulah kad jemputan ye =)

sebagai manusia biasa, kita tidak dapat lari dari persoalan ini, tertany2..siapakah jodoh kita..bila agaknya jodoh kita akan sampai..setiap manusia telah ditentukan rezeki masing2...
contohnya minggu lepas pergi ke perkahwinan jiran kasa di presint 8..boleh dikatakan naka2 mak cik zah ringa jodoh nye..2 tahun lepas baru wat kenduri..tahun ni alhamdulillah..ada rezeki..tahun depan insya Allah ada lagi seperti yang di announce kan masa marhaban..rezeki kan..anak2nya semua ringan jodoh..sesetengah pula..lambat sedikit..ada jodohnya, cuma belum masanya..bila tiba masa..ha...berdua la kita =)

semalam ikut umi pergi marhaban(owh..i love marhaban..rase macam nak join full time pulak!)..
sampai2 ngam2 baru nak akad..so, sempat dengar khutbah sebelum akad itu, kadi tu bagi khutbah tentang kehidupan bersuami isteri..rupa yang cantik bukanlah ukuran kebahagiaan rumahtangga..wang ringgit juga bukan ukuran...kadang2 harta melimpah ruah tapi kalau bukan rezeki, rumahtangga terputus di tengah jalan..ini yang paling saya risaukan..( ya Allah, minta dijauhkan...amin )..yang penting keimanan kita..kekuatan dan sifat SABAR dalam menghadapi masalah rumahtangga...ini yang saya cuba sematkan..banyak juga yang dipelajari..walaupon kadang2 terdetik sedikit rasa..membandingkan dengan orang lain...tapi sekarang ini cuba belajar untuk menerima dan redha dengan ketentuan yang telah ditetapkan..yang peling penting, belajar untuk menerima pasangan seadanya dan menyayangi pasangan kita seikhlas hati...

dugaan berunang...dalam tempoh hampir 3 bulan bertunang..terlalu banyak dugaan dan ujian..kalau tak kuat iman..lain jugak jadinya...jadi, saya amat2 perlu belajar bersabar..dan terima kasih kepada encik tunang kerana sangat2 bersabar dengan saya...selalu berdoa agar ditetapkan hati dan perasaan dan diberikan sifat bersyukur dan bersabar dalam semua keadaan..setiap yang Allah berikan ada sebabnya..apa yang perlu didoakan adalah supaya ditetapkan iman..ditetapkan hati..dan terbuka pintu rezeki..dan permudahkan segala urusan...

rahsia JODOH yang kita tidak tahu...bila..dengan siapa...di mana...yang penting terus berdoa..berdoa..dan berdoa..kalau tiada jodoh di dunia ini, insya Allah, Allah menjanjikan sesuatu yang lebih untuk kita di SANA nanti =)

usaha...
dulu saya tidak pernah memikirkan tentang berumahtangga ini..sehingga ada ahli keluarga yang risau...mak eno pernah bercakap..kita perlu berusaha untuk jodoh...barulah jodoh datang...usaha?berdoa...persiapkan diri dengan ilmu..dan yang paling penting..jangan mencari seseorang yang sempurna kalau kita sendiri banyak kekurangan...ye...tiada siapa yang sempurna di dunia ini...yang penting cari yang boleh membimbing kita dan menerima kita dan family kita seadanya..ya..itulah doa saya sedari dulu..agar dipertemukan jodoh dengan insan yang beriman, bertanggungjawab, penyayang dan menerima diri ini dan keluarga seadanya...insya Allah

untuk saya dan juga teman2...
i've read a very beautiful article about jodoh..n would really like to share with all of you...
.: pandu kereta mewah:.


~ya Allah permudahkanlah urusan pernikahanku~

No comments: